2009/08/05

Olenko tehnyt jotain väärin?

Vietin viimeksi kesälomaa ollessani lukiossa. Nyt sain yllättäen tietää että saan kuin saankin tänä kesänä kaksi viikkoa lomaa, ja kun sain vielä oikein palkaakin, minulla on jopa varaa tehdä kesälomareissu. Luonnollinen kohde olikin Helsinki, ja eräs ystävä lupasi että voin yöpyä hänen luonaan. En ole tavannut tätä ystävää pariin vuoteen, joten itse reissun lisäksi odotan kovasti myös hänen tapaamistaan.
Tapasin tänään isoäitini ja kerroin hänelle että olen menossa käymään Helsingissä, ja että ystävä on luvannut majoittaa minut luokseen. Koska isoäitini on utelias, hän jatkoi kyselemistä tästä ystävästä, vaikka tietää että pidän asiani mielummin ominani. En halunnut valehdella hänelle, ja lopulta myönsin että ystäväni on mies. Seuraavaksi isoäiti kysyi seurustelenko hänen kanssaan, vaikka hän tietää vallan hyvin etten ole seurustellut kenenkään kanssa pitkään aikaan. Toisaalta, isoäitini luulee joka kerta kun mainitsen jonkun miespuolisen ystävän, että tämä ystä on muutakin kuin ystävä. Naiset ja miehethän eivät voi olla ystäviä keskenään.
Minä tiedän että ystävä jonka tapaan Helsingissä on ystävä, ei enempää eikä vähempää. Mitä siitä vaikka olisikin. Silti minusta tuntuu että teen jotain väärin ja tunnen siitä syyllisyyttä. Ja lopultakaan, eihän asia kuulu isoäidilleni, sillä kyseessähän on minun elämäni, ja ehkä on ensisijaisesti minun asiani kuinka haluan elämäni elää. Jos isoäitini saisi päättää, minulla ei olisi elämää kotini seinien ulkopuolella. 

No comments:

Post a Comment